Dinsdagtip #57: wat is jouw product?

Dinsdag Productiviteitstip #57

Wat is jouw product?

Veel van onze lezers en workshop deelnemers verdienen hun geld door een vorm van kennis te verkopen aan organisaties of individuen – ze zijn consultants of coaches. Vaak beschrijven we ze dan ook als ‘kennisprofessionals’.

Wanneer we gesprekken voeren met deze kennisprofessionals over wat ze het liefste zouden willen, komen we (opmerkelijk) vaak tot de conclusie dat ze liever een écht product verkopen. Waarom is dit?

Kennisprofessionals missen het tastbare

Wij herkennen dit, omdat we zelf ook kennis verkopen. Het voordeel van kennis verkopen is dat je intellectueel bezig kunt zijn, het nadeel is dat je niet (altijd) het gevoel hebt dat je iets tastbaars levert. Dit is ook de reden waarom veel consultancy bureaus de laatste jaren hun adviesdiensten ‘verpakken’ als een product; dit noemen ze in de VS ook wel productizing your services.

Wij geloven dat dit een goede ontwikkeling is. Niet alleen verkoopt het makkelijker, het geeft volgens ons ook een hogere betrokkenheid bij de medewerkers. Want, zo hebben we ook ervaren bij al onze workshop deelnemers – de meest betrokken medewerkers, die ook het langste bij hun werkgever blijven, zijn medewerkers die bij productorganisaties werken, bijvoorbeeld: Heineken, Mars, Tony Chocolonely’s, Samsung, etc. Maar ook bij softwareproducten als Afas Software.

Wat kun jij hiervan leren?

Wil jij meer betrokkenheid (en geluk?) in je rol creëren, dan is het een goed idee om het te verpakken als product. Stel jezelf de volgende vraag:

‘Wat als mijn werkgever mij inhuurt voor een hoog uurbedrag. Wat is dan het #1 product en het bijbehorende resultaat dat ik moet leveren?’

Deze vraag brengt jou bij je product. Wat je vervolgens doet is het opsplitsen van dit product in deelproducten. Bijvoorbeeld, wanneer jij een salesmedewerker bent, dan is je hoofdproduct: nieuwe klanten. Je deelproducten zijn dan: lijsten met leads, benaderde en gekwalificeerde leads, een opgeruimde CRM, etc.

Een leuke vervolgoefening kan zijn om te bepalen wat jouw productversie uniek maakt. Dit kan zijn door een eigen manier van uitvoeren, door een extreme snelheid, of doordat je meer kennis van een deelproduct hebt opgedaan. Maar het kan ook zijn dat je een unieke klant- of branchekennis hebt, in vergelijking met anderen die hetzelfde product leveren.

Actie voor jou

  1. Bepaal je hoofd- en deelproducten.
  2. Wat is jouw unieke waarde binnen dit product?
  3. Bepaal alle terugkerende taken binnen je product(en)
  4. Plan deze taken als vaste blokken in je agenda


Succes en dank voor het lezen!

Met productieve groet,

Marcel van den Berg + Fokke Kooistra

De meest populaire Think Productive workshops

Getting Your Inbox To Zero – leer hoe je elke dag je inbox leeg krijgt en tijd over houdt.

“Ik heb gezien dat mensen (zelfs na enkele maanden) een blijvende email structuur houden. Zij ‘leven’ niet meer in de Inbox en houden tijd over voor écht werk.” – Carolien Abrahamse, PwC

Denk Productief! – een bewezen productiviteit-systeem die je meer grip en controle geeft op je dagelijkse to-do lijst.

“De tijd die je investeert in het organiseren van je werk, die verdien je dubbel en dwars terug. Het voelt van ‘ik ben niet bezig met mijn werk’, maar door het los te laten van je werk kun je veel meer en efficiënter werken erna.” – Alderik Bos, Lift Intermediair