Er wordt veel geschreven over het loslaten van je werk tijdens de vakantie en hoe je nu omgaat met de achterstand die je aantreft als je terugkomt van vakantie.
Een aantal bedrijven denkt actief met hun medewerkers mee en komt met creatieve oplossingen. Wij vonden dit de mooiste:
Out of Office
Werknemers van Mercedes-Benz en andere divisies van Daimler kunnen hun emails tijdens de vakantie automatisch laten verwijderen zodat ze bij terugkomt niet direct met een overvolle inbox te kampen krijgen.Dit werkt heel simpel. Iemand die een email stuurt naar een medewerker van Daimler krijgt een out-of-office bericht waarin staat dat de ontvanger op vakantie is en dat het bericht wordt verwijderd en dus ook niet na de vakantie wordt gelezen. Daarnaast wordt vermeld bij welke persoon de afzender wél terecht kan.
Daimler geeft aan: ‘’Met dit systeem komen ze na hun vakantie terug aan een leeg bureau en niet met een mailbox die volgepropt zit met allerlei berichten waar ze alsnog op moeten reageren. Wij denken dat dat een emotionele opluchting is.”
Bonus
Een ander mooi recent bericht is van het bedrijf &Samhoud. Sprout.nl schreef hierover. De directeur van &Samhoud, Salem Samhoud, vindt dat zijn medewerkers tijdens hun vakantie niet met werk bezig moeten zijn. Het is belangrijk om los te kunnen laten en collega’s te vertrouwen dat het werk bij hen in goede handen is.
Om dit te stimuleren geeft Samhoud als onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket een bonus van 250 euro als zijn medewerkers niet bellen of mailen tijdens hun vakantie. Doel is om mensen elkaar te laten vertrouwen en zo werkt deze bonus ook. Er zit geen strakke controle omheen.
Productiviteit vs. Connectiviteit
Wat deze twee voorbeelden laten zien is dat het belangrijk is om te ontspannen en los te kunnen laten. Bovendien is er een groot verschil tussen Productiviteit en Connectiviteit. Om productief te zijn hoef je niet continue verbonden te zijn met de buitenwereld.
Dit geldt niet alleen tijdens de vakantie, maar iedere dag. Tijdens onze workshop ‘Getting Your Inbox to Zero’ leren we deelnemers om meer gedaan te krijgen en minder tijd aan email te besteden door niet continue verbonden te zijn.
Veel succes met werk na de vakantie!
Kijk hier voor het volledige artikel over Daimler op automobielmanagement.nl en hier voor het artikel van Sprout.