Waarom je een hekel aan je werk hebt…

Op 30 mei 2014 plaatste de New York Times een interessant artikel met als titel ‘Why you hate your work’. Het is geschreven door Tony Schwartz van the Energy Project en Christine Porath.

Het artikel beschrijft een voor veel mensen herkenbaar beeld: je vind het moeilijk om je werk gedaan te krijgen door alle afleidingen om je heen, je hebt niet het idee dat wat je doet echt verschil maakt en tegen de tijd dat je thuiskomt voel je je moe en leeg, maar pak je toch nog je laptop of telefoon om nog even e-mails te beantwoorden voordat je naar bed gaat.

In het artikel komen een aantal opvallende statistieken naar voren:

  • Slechts 18% van de mensen heeft tijd en gelegenheid om creatief of strategisch bezig te zijn
  • Slechts 21% van de mensen kan zich concentreren op een ding tegelijk.
  • Slechts 36% van de mensen is in staat om goed prioriteiten te bepalen
  • Slechts 37% van de mensen lukt het om een goede werk-prive balans te behouden
  • Slechts 42% van de mensen is in staat om het werk los te laten
  • Slechts 30% van de mensen is echt betrokken bij het werk

 

Er worden 4 factoren besproken die een positieve invloed hebben op de tevredenheid en productiviteit van medewerkers. Twee daarvan noem ik hier:

De eerste is ‘renewal’ oftewel tijd om te rusten en weer op te laden. Mensen die regelmatig pauze nemen kunnen zich veel beter concentreren en krijgen veel meer gedaan. Hoe meer uren mensen werken boven de 40 uur, hoe slechter men zich voelt. Het management van een organisatie speelt een belangrijke rol in het ondersteunen en aanmoedigen van het nemen van pauze en rust.

Een ander belangrijke factor is ‘focus’. Dit gaat over de mate waarin je in staat bent om ononderbroken aan een taak te werken. Medewerkers die aan 1 ding tegelijk kunnen werken zonder steeds gestoord te worden voelen zich 50% meer betrokken bij het werk. Slechts 36% van de mensen kan goed prioriteiten bepalen, maar degenen die dat kunnen zijn veel beter in staat om zich op 1 ding tegelijk te richten.

Onderzoek en experimenten binnen een aantal organisaties lieten zien dat medewerkers die geconcentreerd kunnen werken, meer gedaan krijgen in minder tijd en eerder naar huis konden gaan dan hun collega’s. Deze medewerkers hadden minder last van stress en de organisatie merkte een veel lager verloop in personeel.

Wil jij ook rust in je hoofd en minder stress ervaren? Wij leren je hoe je weer grip op je werk krijgt en in staat bent geconcentreerd te werken.

Meld je nu aan voor onze eendaagse workshop Denk Productief! of neem contact op om een inhouse workshop voor je hele team te regelen.

Lees hier het originele artikel op de site van de New York Times.