Lifehacking heeft sinds een tijdje een nieuwe rubriek: De workflow van…
In deze rubriek laten verschillende personen zien welke apparaten, software en apps zij gebruiken om productief te zijn. In deel 3 kun je lezen hoe onze eigen Ninja Fokke zijn werk en leven organiseert, hoe hij productief kan werken en welke timemanagement methoden en technieken hij toepast.
Hieronder volgt een stukje uit het interview:
Van Getting Things Done naar Productiviteits Ninja
“Door de jaren heen is de kern van mijn manier van werken wel ongeveer hetzelfde gebleven maar door de veranderingen en toename van de hoeveelheid aan informatie veranderen er wel eens onderdelen. In de jaren negentig was ik al geīnteresseerd in time management en productiviteit. In 2002 kwam ik in aanraking met het gedachtengoed van Getting Things Done van David Allen. Daarvoor was ik al bezig met de inzichten van bijvoorbeeld Stephen Covey maar ook anderen.
Bij veel time management modellen gaat het vaak om trucjes en lijstjes terwijl ik door de jaren heen heb ontdekt dat het vooral om denkmodellen gaat. De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar kenniswerk en hoe ons brein werkt. Dat heeft mij uiteindelijk gebracht bij de methode die Graham Allcott beschrijft in zijn boek: How to be a Productivity Ninja. Lekker praktisch en gericht op resultaat.
Het goed organiseren van je werk is namelijk de belangrijkste factor voor een goede productiviteit. Veel timemanagement methoden gaan vooral in op veranderd handelen en veel minder op het aanpassen van gedrag. Moderne inzichten uit de psychologie leveren juist op dat – hoewel gedrag veranderen lastig is – het wel tot blijvend resultaat leidt. De 9 eigenschappen die Graham in zijn boek beschrijft helpen me daar enorm bij.”
Het hele interview kun je hier lezen op de site van Lifehacking.
Veel plezier!