Spanning in je rol (en hoe je dit oplost)

*Dit artikel is geschreven voor kennis professionals die hun werkdag zo efficiënt mogelijk willen inrichten. Onze missie is om ‘kennisprofessionals ‘s avonds weer trots te laten zijn op wat ze overdag presteren.’ Wil je elke week zo’n artikel ontvangen? Volg ons dan op LinkedIn, of schrijf je hier in.

In welke rol heb je spanning?

Rolspanning op je werk is dat je stress ervaart door specifieke werkzaamheden binnen je functie.

Deze spanning heeft doorgaans vier redenen:

1. Je ervaart spanning omdat je moeite hebt om te voldoen aan de verwachte kwaliteit (issue = competentie en/of ervaring)

2. Je ervaart spanning omdat je moeite hebt om alles tijdig aan te leveren (issue = te veel taken en/of slecht tijdmanagement)

3. Je ervaart spanning omdat je het te makkelijk vindt (issue = te lichte rol)

4. Je ervaart spanning omdat je het te saai vindt (issue = mismatch qua interesses / persoonlijkheid)

Waar heb jij spanning?

Doe een assessment

Allereerst raad ik je aan om jouw huidige functie in subrollen te verdelen (hier heeft mijn collega Fokke al over geschreven in dit artikel). Wanneer jij je subrollen namelijk helder hebt, kun je veel scherper jouw werkweek indelen qua tijd-taak verdeling. En heb je meer grip op je agenda.

Denk dus niet: mijn functie is HR manager.

Denk wel: mijn functietitel is HR manager, maar mijn subrollen in deze organisatie zijn:

– coach

– hoofd learning & development

– kwaliteitsbewaker van trainingen

– etc.

Stap 2 is dat je voor al je subrollen de herhaalbare taken noteert. Dit betekent dat je taken opschrijft die dagelijks of wekelijks terugkerend zijn. Bijvoorbeeld, voor een salesmedewerker kan dit zijn het opmaken van offertes.

Heb je meerdere projecten? Noteer dan terugkerende taken die binnen elk project terug komen.

Stap 3 is dat je noteert hoeveel uren je kwijt bent voor iedere herhaalbare taak. Zo heb je een goed overzicht waar jouw effectieve tijd elke week aan besteed wordt.

Stap 4 is het geven van een ‘spanningscijfer’ voor elke herhaalbare taak. In het voorbeeld van de salesmedewerker: stel dat hij het opmaken van offertes een verschrikkelijke taak vindt die hij liever niet doet, geeft hij dit een 8 of 9 qua spanning.

Stap 5 is de reden van de spanning bepalen. Check de taken die jij een spanningscijfer van 7 of hoger hebt gegeven – wat is de reden van dit cijfer? Ga de vier redenen na die ik boven met je heb gedeeld.

De laatste stap: actie

Wanneer jij helder hebt waar jij de meeste spanning hebt (welke taken en in welke subrol), dan kun je aan de slag om dit aan te pakken.

Wanneer de reden te maken heeft met kwaliteit, praat dan met je manager hierover.

Wanneer de reden te maken heeft met tijdmanagement, praat dan met ons erover!

Dank voor het lezen

Ik hoop dat het een waardevolle tip voor je was. Als je toevoegingen hebt hierop, dan hoor ik het graag.

Voor nu wens ik je in ieder geval succes om met deze tactiek meer rust te creëren in je werkdag.

Wil je elke week zo’n artikel ontvangen? Volg ons dan op LinkedIn, of schrijf je hier in.