We zijn het nieuwe jaar begonnen met een serie blogposts over de 9 eigenschappen van een Productiviteits Ninja uit het boek van Graham Allcott. In het boek worden de volgende 9 eigenschappen behandeld en uitgelegd wat je ervan kunt leren voor jouw werk vandaag de dag.
Een Ninja is:
1. Rustig en Kalm
2. Meedogenloos
3. Weet wapens te hanteren
4. Onzichtbaar en gebruikt Camouflage
5. Niet alledaags
6. Behendig
7. Zelfbewust
8. Voorbereid
9. Mens en geen superheld
Een Ninja is Zelfbewust
Het brein is voor kenniswerkers vandaag de dag het belangrijkste ‘gereedschap’ dat je tot je beschikking hebt. Ons brein bestaat uit verschillende delen. Eén ervan wordt wel eens ons ‘reptielenbrein’ genoemd. Deze term werd vooral populair door het boek ‘Onmisbaar‘ van Seth Godin. Het is het deel van de hersenen dat zorgt voor primaire functies als: vechten of vluchten en springt onmiddelijk in de ‘overlevingsstand’ zodra er gevaar is. Het zorgt voor irrationeel gedrag of dat we uiteindelijk dingen doen die we beter niet kunnen doen of dat we helemaal niets doen. Uitstelgedrag dus.
Een mooie quote van David Allen is: “Pay attention to what has your attention” oftewel: Wees je bewust van wat op een bepaald moment je aandacht heeft en je bezighoudt. Door in het ‘nu’ te zijn en te leven kun je bewust bepalen waar je je kostbare aandacht aan besteedt. Als je meer zelfbewust bent zul je eerder constateren bij jezelf wanneer je last hebt van uitstelgedrag bijvoorbeeld. Je hebt eerder in de gaten als je gedachten afdwalen of je aan het dagdromen bent. Een Ninja is bewust aan het werk en bewust bezig met het proces van het nemen van beslissingen, maar neemt ook de tijd om na te denken OVER het werk en OVER te nemen beslissingen.
Maar HOE zorg je er nu voor dat je meer zelfbewust met je werk bezig bent? De volgende twee punten kunnen een groot verschil maken:
1. Begin de dag met 5 vragen in 5 minuten
Sta aan het begin van de dag – of het einde van de dag ervoor – stil bij de dag die komen gaat. Een soort mentale duik om ervoor te zorgen dat je systeem en je hoofd er klaar voor zijn. Ik gebruik de volgende korte checklist waarin ik mezelf 5 vragen stel in 5 minuten:
- Hoe ziet de agenda eruit vandaag en welke deadlines komen er aan?
- Wat zijn mijn ‘Big Rocks’. oftewel: wat wil ik vandaag in ieder geval gerealiseerd hebben (2-3 dingen) om de dag een succes te noemen?
- Waar voel ik weerstand tegen of heb ik geen zin in? Waarom? Doe dit als eerste.
- Welke werkzaamheden heb ik volle concentratie en aandacht voor nodig? Wat is beste moment om deze te doen?
- Zijn er afhankelijkheden van personen of gebeurtenissen?
2. Gebruik een wekelijkse checklist
Sta wekelijks wat uitgebreider stil bij je werk en waar je mee bezig bent. Als je wekelijks een uur vrijhoudt om uitgebreid stil te staan bij je werk en leven en kijkt naar wat er gebeurd is, wat er aan komt en welke acties en beslissingen je moet nemen, krijg je meer grip op je werk. In deze blogpost hebben we hier meer over geschreven. Hier vind je een voorbeeld van een Dagelijkse en Wekelijkse checklist die je kunt gebruiken om deze tips toe te passen.
Hoe zorg jij dat je meer zelfbewust bent in je werk en je leven?